شيوه‌هاي جديد كسب درآمدتوسط آژانس‌هاي هواپيمايي

سردبیر

محصولات آرایشی و بهداشتی

شیوه‌های جدید کسب درآمدتوسط آژانس‌های هواپیمایی

  • آبان ۱۵ام, ۱۳۹۱
تهیه بلیت هواپیما درپاره‌ای از اوقات به چنان معضلی تبدیل می‌شود که باید قید یک سفر راحت را زد و مصائب سفر با اتوبوس‌های بنز را به جان خرید. هرچند که مصائب سفر با اتوبوس‌های قدیمی بسیار راحت‌تر از سفر با برخی ایرلاین‌هاست. در معادله دوطرفه ایرلاین – مسافر، دو طرف می‌نالند؛اولی از حاشیه سود اندک و دومی از کیفیت پایین هواپیما و سفر هوایی خود. در این میان طرف سوم معادله نیز پنهان از چشم، سود بالایی کسب می‌کند که طرف معامله با دوطرف معادله است. فقط کافی است سری به آژانس‌های هواپیمایی بزنید تا با شیوه‌های جدید درآمدزایی این آژانس‌ها مواجه شوید هرچند که بازرسان سال‌هاست با آن روبه رو هستند اما اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. در یکی از این شیوه‌ها، ایرلاین‌ها به این آژانس‌ها پورسانت بیشتری می‌دهند تا در مرحله نخست فروش، بلیت‌‌های آنها به فروش رسد. پورسانتی که بیش از ۴۰ درصد است و سود خوبی را به عامل فروش می‌رساند. البته این شیوه ابتکار برخی ایرلاین‌هاست که برای خلاصی از به فروش نرفتن بلیت‌‌های خود، از سود خود می‌کاهند و به کاسه سود آژانس‌ها می‌افزایند. این ایرلاین‌ها در فرودگاه‌های کشور نیز کمترین هزینه را می‌کنند تا از این طریق بتوانند ترازنامه مالی یک پرواز را از این جیب به آن جیب کنند. به عنوان مثال در دورترین محل فرودگاه پارکینگ اختیار می‌کنند تا پول کمتری به فرودگاه بپردازند؛ به همین دلیل است که در برخی پروازها میزان مسافت طی شده توسط اتوبوس حمل مسافر تا پله‌های هواپیما بیش از ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد و در برخی پروازها هواپیما مقابل تونل ایستاده و نیازی به اتوبوس نیست. دلیل چنین تفاوت‌هایی به پرداخت پول بیشتر از سوی ایرلاین‌ها به فرودگاه‌هاست تا پارکینگ بهتری به آنها تعلق بگیرد؛ به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که شرکت‌های هوایی یا پول بیشتری پرداخت می‌کنند و امکانات بهتری در اختیار مسافران قرار می‌دهند یا با پرداخت کمترین هزینه سفر را برای مسافران خود سخت‌تر می‌کنند. مشتریان هواپیماهای نخست برای به دست آوردن بلیت‌ کار سختی پیش رو دارند نه به این علت که بلیت‌‌هایشان زود به اتمام می‌رسد بلکه به دلیل پرداخت پورسانت بیشتر از سوی ایرلاین‌های بی‌کیفیت. زمانی که برای تهیه بلیت‌ به مقصد مشهد مقدس خواستار دریافت بلیت‌ از پروازهای شرکتی با مشخصات مدنظر خود هستید بلافاصله با پاسخ منفی کارمند فروش بلیت‌ مواجه می‌شوید؛ این روند همچنان از سوی این ایرلاین اتخاذ می‌شود و آژانس‌ها نیز با در اولویت قرار دادن پروازهای این ایرلاین در پاسخ به درخواست‌های مسافران اعلام می‌کنند فقط بلیت‌ شرکت خاصی را داریم. حال اینکه نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت در این مورد اقدامی کرده‌اند یا خیر پرسشی است که باید از سوی مسئولان آن پاسخ داده شود. تخلف برخی از آژانس‌ها برای سازمان هواپیمایی عادی شده است به نحوی که سال گذشته قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به طور خودسرانه در برخی مسیرهای هوایی نظیر تهران – کیش تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت. در حالی که قیمت مصوب قانونی برای این مسیر ۱۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان است. در جدیدترین اقدام نیز، برخی آژانس‌های هواپیمایی که تعدادشان هم کم نیست بلیت‌‌های هواپیما را ۳۰ هزار تومان بالاتر از قیمت اصلی به فروش می‌رسانند.این روند در شهرهای پرمسافر مانند مشهد مقدس بیشتر دیده می‌شود به طوری که در ایامی که زائران زیادی به این شهر سفر می‌کنند بلیت‌‌ها تا قیمت ۵۰ هزار تومان بیشتر از قیمت تعیین شده به فروش می‌رسند. روند تهیه چنین بلیت‌‌هایی نیز به این شکل است که در مراجعه نخست اعلام می‌شود بلیت‌‌ها به اتمام رسیده است و اگر خواهان بلیت‌ هستید باید پول بیشتری پرداخت کنید تا از سهمیه خود آژانس بلیت‌ صادر شود که قیمتش بالاتر از قیمت مصوب است. جالب اینجاست که در صورت تمایل به خرید اینگونه بلیت‌‌ها محدودیت «نفر» به طور کل برطرف می‌شود و هرچند تعداد بلیت‌ که درخواست شود در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. گفتنی است این آژانس‌ها تنها بلیت‌‌های دو شرکت هواپیمایی را ارائه می‌دهند که از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند و کمتر مسافری حاضر به سفر با این ایرلاین‌هاست. در توصیف کیفی هواپیماهای این دو ایرلاین همین بس که فاصله بین دوصندلی از ۸۰ سانت استاندارد به ۵۰ سانتی متر کاهش یافته تا چند ردیف به صندلی هواپیما اضافه شود. به نظر می‌رسد مسئولان نهادهای نظارتی باید زمان بیشتری صرف نظارت بر ایرلاین‌هاکنند.